Actueel

3-daagse training Nalatenschappen Werven voor Cultuur start in voorjaar 2022

Voor veel goede doelen zijn nalatenschappen een belangrijke en sterk groeiende bron van inkomsten. Culturele instellingen profiteren nog onvoldoende van deze ontwikkeling, terwijl hun betrokken achterban veel kansen biedt om deze manier van fondsenwerving te versterken.

Daarom hebben Arjen van Ketel Legacy Fundraising & LVWB Fundraising in 2018 samen de 3-daagse training Nalatenschappen Werven voor Cultuur ontwikkeld. Een intensieve en inspirerende training die gegeven wordt door Arjen van Ketel, Fusien Verloop en Marischka Leenaers. Er worden ook verschillende gastsprekers uitgenodigd. Als onderdeel van de training maak je een beknopt ‘plan van aanpak nalatenschappen werven’ voor jouw organisatie en oefen je gesprekstechnieken. Voor iedere trainingsdag bereid je ‘huiswerk’ voor. Na de tweede dag bespreek je tijdens een coaching gesprek je plan van aanpak 1-op-1 met één van de docenten.

De training is bedoeld voor senior fondsenwervers van culturele instellingen die zich (verder) willen ontwikkelen op het gebied van nalatenschappenwerving.

Praktische informatie

De training vindt plaats in Amsterdam op woensdag 9 februari, woensdag 9 maart en woensdag 20 april van 9.30 tot 17.00 uur.

De kosten bedragen €1545,- per persoon, inclusief lunches, lesmateriaal en het Handboek Nalatenschappen Werven van Arjen van Ketel.

Je kunt je aanmelden door een e-mail te sturen naar Marischka Leenaers.  Voor meer informatie kun je contact opnemen met Arjen van Ketel (06-1444 9950), Fusien Verloop (06-5586 4661) of Marischka Leenaers (06-2950 4163 of marischka@lvwbfundraising.nl).

Over het Initiatief Nalaten & Cultuur

Het Initiatief Nalaten & Cultuur wil een bijdrage leveren aan het vergroten van het aantal nalatenschappen aan kunst en cultuur. Dat doen we door het delen van kennis en ervaring in trainingen, trajecten op maat en onderzoek. Het is opgezet door Arjen van Ketel Legacy Fundraising en LVWB Fundraising, specialisten in fondsenwerving en mecenaat. In dit Initiatief verbinden we de jarenlange ervaring van onze bureaus in beide sectoren en bieden we een aanbod op maat dat aansluit bij de doelgroepen en huidige fondsenwerving in de culturele sector.

10 tips voor het werven van vrienden

Download hier het whitepaper met 10 tips voor het werven van vrienden of donateurs. Op maandag 19 september geven we een workshop tijdens Congres Podia | Festivals | Evenementen over het werven van gelden bij particuliere gevers. In ons whitepaper lees je tien tips voor de werving van betrokken liefhebbers bij jouw podium of festival.

De tips downloaden? Laat je gegevens achter via onderstaand formulier:

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Noor van der Veen aan de slag bij NKBV

Na drie jaar neemt Noor afscheid van ons bureau. Dat vinden we uiteraard heel jammer, maar we begrijpen haar wens om haar hart voor de klimsport te volgen. Zij gaat vanaf oktober namelijk aan de slag als Sportmarketeer bij de Nederlandse Klim- en Bergsportvereniging. Noor is nu net vertrokken op een klimexpeditie van vijf weken in Kirgizië. We wensen haar heel veel plezier en succes op de expeditie en in haar nieuwe functie!

Karel Greven versterkt LVWB Fundraising

Na mijn studie Nederlandse Taal en Letterkunde studie heb ik een stevige marketing- (Nima) en bedrijfseconomische opleiding (MBA) gevolgd. Ik was bijna 25 jaar werkzaam in het marketing- en communicatievak in de commerciele sector en adviseerde internationale A-merken en marktleiders. Hoewel ik het werken voor profit organisaties zeer uitdagend vond, werd ik echt blij van opdrachtgevers die een maatschappelijk doel nastreven. Ik werkte voor diverse organisaties zoals KWF, Nederlandse Rode Kruis, Prins Bernhard Cultuurfonds, Giro555 en Paleis Het Loo. Na lange tijd als adviseur te hebben gewerkt, wilde ik graag zelf mede aan het roer staan: de afgelopen vijftien jaar was ik Manager Fondsenwerving bij Artis. Voor de financiering van het ambitieuze vernieuwingsprogramma richtte ik samen met het team een succesvolle langjarige capital campaign in met giften vanuit het brede publiek, bedrijfsleven, overheid en vermogensfondsen voor bijdragen aan onder andere ARTIS-Micropia en ARTIS-Groote Museum. Als senior-adviseur ondersteun ik opdrachtgevers op interim-basis of met strategisch advies. Ook zal ik LVWB-Trainees begeleiden en helpen goed te worden in dit mooie vak. Zo draag ik mijn ervaring over op de volgende generatie fondsenwervers.

Workshop “Hoe communiceer je over nalatenschappen?”

Steeds meer theaters besteden, met succes, aandacht aan de werving van nalatenschappen. Bezoekers en vrienden hebben vaak een warme band met ‘hun’ theater en nalaten aan een culturele instelling komt steeds vaker voor. De communicatie over dit onderwerp is voor veel theaters nog lastig: hoe breng je nalaten op een goede en passende manier onder de aandacht bij de doelgroep en welke middelen zet je daarvoor in?

Daarvoor organiseert de VSCD op maandag 26 september a.s. samen met LVWB Fundraising een interactieve workshop. Tijdens deze workshop besteden we aandacht aan het ontwikkelen van een beknopte brochure, informatie op de website, het organiseren van een bijeenkomst en nog veel meer.

Deelnemers krijgen desgewenst ook feedback op hun eigen communicatiemiddelen.

De workshop wordt gegeven door Fusien Verloop en Marischka Leenaers van LVWB Fundraising die ook de populaire 3-daagse training ‘Nalatenschappen werven voor Cultuur’ geven. Het programma start om 13:00 uur en duurt tot 17:00 uur. Aan het eind van de dag is er de mogelijkheid om na te praten tijdens de borrel. De locatie is: Het Klooster in Woerden.

Kosten
De kosten voor de workshop zijn €175,- (excl. btw) per persoon. Koffie, thee, andere dranken en de borrel zijn bij de prijs inbegrepen.

Aanmelden
Wil je deelnemen aan deze workshop? Wacht dan niet te lang er zijn een beperkt aantal plekken beschikbaar. Geïnteresseerden kunnen zichzelf aanmelden door te mailen naar communicatie@vscd.nl.

Whitepaper ’10 tips voor het werven en behouden van échte vrienden’

Vrienden werven is bij culturele organisaties heel gewoon. Of het nu een klein theater is of een groot museum. Het is onderdeel van hun DNA. Vrienden zijn mensen

die betrokken zijn bij een schouwburg, een museum of een theater. Zij zijn bereid om te steunen als nodig. Tijdens corona werd dat nog veel duidelijker. Veel vrienden doneerden hun kaartje en hoefden daar niets voor terug. Werkt deze sector nu heel anders dan de goede doelen sector? Niet echt. Ook hier wordt gewerkt met een donorpiramide; de vriendenpiramide wel te verstaan. En ook hier komen giften van mensen die iets voelen voor de missie. Het verschil zit vooral in de relatiegerichte aanpak. Relaties worden gezien en behandeld als échte vrienden.

Wil jij graag de whitepaper ontvangen voor het maken van échte vrienden? Laat je gegevens achter via onderstaand formulier:

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  

 

Over dit onderwerp hielden we eerder al een webinar. Nieuwsgierig? Bekijk deze video: