Op 28 oktober organiseert LVWB Fundraising i.s.m. Goede Doelen Nederland en Nederland Filantropieland de webinar: Hoe maak je echte vrienden?
Wat kunnen kleine en middelgrote goede doelen leren van culturele instellingen op het gebied van vriendenwerving? Vrienden werven is bij Kunst- en Cultuurinstellingen heel gewoon. Of het nu een klein theater is of een groot museum. Het is onderdeel van hun DNA. Vrienden zijn mensen die betrokken zijn bij een schouwburg, een museum of een theater. Zij zijn bereid om te steunen als nodig. Tijdens Corona werd dat nog veel duidelijker. Veel vrienden doneerden hun kaartje en hoefden daar niets voor terug.
Werkt deze sector nu heel anders dan de goede doelen sector? Niet echt. Ook hier wordt gewerkt met een donorpiramide; de vriendenpiramide wel te verstaan. En ook hier komen giften van mensen die iets voelen voor de missie.
Wil je weten hoe dit werkt? Laat je inspireren door dit webinar! Brecht Janssen van LVWB Fundraising legt uit waar de overeenkomsten liggen, gaat nader in op de verschillen en hoe je de vriendenpiramide kunt inzetten bij jouw goede doel, klein of groot. Heleen Wijgers van stichting De Stevenskerk en Lidy klein Gunnewiek van Het Nationale Theater lichten toe hoe zij hiermee aan de slag zijn gegaan en wat echte vriendschap hen heeft gebracht en nog brengt.
Je kan je hier aanmelden via de website van Nederland Filantropieland.
Sprekers
Brecht Janssen, Senior Adviseur bij LVWB Fundraising
Brecht heeft ruim 25 jaar ervaring in zowel de profit als de non-profit sector op het gebied van marketing, communicatie en fondsenwerving. Ze begon haar carrière als marketeer in de FMCG-sector, waarna ze als hoofd Marketing & Fondsenwerving bij goede doelen zoals Warchild, Longfonds en het UAF, zich onder andere richtte op strategische vraagstukken ogv werving, binding en innovatie. Recentelijk is ze aangesloten bij LVWB Fundraising om haar kennis en ervaring in te zetten voor diverse maatschappelijk relevante organisaties.
Lidy klein Gunnewiek, Zakelijk directeur bij Het Nationale Theater
Lidy heeft ruime ervaring in de kunst- en cultuurwereld, onder andere op het terrein van sponsoring en bedrijfsvoering. Vanaf 1990 tot 2002 was zij werkzaam als zakelijk directeur bij Cinemarienburg, later LUX. Waarna zij onder andere een directeursfunctie heeft bekleed bij het Nederlands Instituut voor Mediakunst, het Grachtenfestival Amsterdam en VondelCS. Momenteel is Lidy zakelijk directeur bij Het Nationale Theater.
Heleen Wijgers, Directeur van Stichting Stevenskerk Nijmegen
Heleen draagt sinds 2013 als directeur van de Stichting zorg voor de instandhouding van dit bijzondere religieuze erfgoed. In deze rol houdt zij zich onder andere bezig met fondsenwerving, externe relaties en de dagelijkse leiding. In de jaren daarvoor heeft zij zich als directeur-eigenaar van Instituut Posterheide naast de bedrijfsmatige verantwoordelijkheden ook altijd als kunsthistoricus geprofileerd.
Moderator: Marc Schoutens, managing director bij online fondsenwerving bureau en NLFL partner Kentaa.