Sarah Slootweg versterkt LVWB Fundraising

Vanaf 1 januari zal Sarah Slootweg ons bureau versterken als senior adviseur.

Wat is jouw motivatie om je aan te sluiten bij LVWB Fundraising?

Na 28 jaar werken in de culturele sector wil ik graag mijn kennis en ervaring aanwenden voor andere organisaties, en me actief inzetten om de volgende generatie fondsenwervers klaar te stomen voor de toekomst. Om die reden heb ik mij aangesloten bij LVWB Fundraising en verheug ik mij op toekomstige samenwerkingen.

Hoe heeft je loopbaan er tot nu toe uitgezien?

In het vak fondsenwerving komt eigenlijk alles samen waar ik gelukkig van word; creativiteit, verdieping, strategie, verbinding, resultaatgerichtheid, en ondernemerschap. Deze elementen heb ik – sinds mijn in 1996 afgeronde studie aan de Reinwardt Academie – kunnen integreren in mijn werkzaamheden voor Manifesta (1e editie), Toneelgroep Amsterdam (nu ITA), Comenius Museum (directeur), W139 (zakelijk leider), CBKU (kunstopdrachten openbare ruimte), en ruim 10 jaar verantwoordelijk voor de sponsor- en fondsenwerving van de Kunsthal Rotterdam en vervolgens het Stedelijk Museum Amsterdam.

De afgelopen 8 jaar werkte je als fondsenwerver bij het Stedelijk Museum Amsterdam. Welke wervende activiteiten heb je daar opgezet en geleid?

Als relatiemanager bedrijven heb ik voor het Stedelijk de bestaande businessclub opengesteld voor startups en scaleups om op die manier de nieuwe generatie ondernemers aan het museum te verbinden. Ook heb ik speciaal voor bedrijven een product ontwikkelt, de Stedelijk Inspiratiesessie, om in te zetten voor teambuilding.

Als relatiemanager fondsen heb ik naast het tentoonstellingsprogramma succesvol geworven voor de aankoop van een belangrijk videowerk van Nan Goldin voor de museumcollectie, hebben we een opdracht kunnen verlenen aan de jonge vrouwelijke kunstenaar Nora Turato voor een site-specific werk in het museum, is een sleutelwerk van Ernst Ludwig Kirchner gerestaureerd en kregen de jongeren van het Stedelijk, de Blikopeners, les in het gebruik van social media.

Met welke type vragen kun je opdrachtgevers helpen?

Mijn kracht ligt bij het opstellen van strategische plannen op het gebied van sponsor- en fondsenwerving, en het schrijven van sponsorproposities en fondsaanvragen, en het voeren van verkennende gesprekken met prospects en fondsen.

Waar ga je de komende tijd mee aan de slag en kijk je naar uit?
De komende tijd richt ik mij onder andere op meer strategische werkzaamheden voor het Rotterdams Philharmonisch orkest en Méér Muziek in de Klas en fondsaanvragen voor de Kunsthal. Ik zie uit naar het leren kennen van al die verschillende culturele organisaties en hen te helpen met het realiseren van hun doelen en ambities door goede wervingsplannen te maken en uit te voeren.

Wat doe je graag in je vrije tijd?
In mijn vrije tijd ben ik amateur-sopraan in het Andere Koor dat wordt begeleid door het Wagenings Symfonie Orkest. Samen met het orkest voeren we klassieke muziek uit in combinaties van zelden uitgevoerd repertoire met bekender werk, van barok tot hedendaags. Ik bezoek regelmatig tentoonstellingen en wandel het graag in de natuurgebieden op de Veluwe.